2018-01-12

Intervju med fansinisterna: Jenny Hannula!


Berätta lite om dig själv, vem är du?

Jag heter Jenny, är webbutvecklare dagtid och serietecknare kvällstid. Min favoritemoji är bicepsen.

Vad gör du för serier och hur började det?

Min första långa serie gjorde jag 1998-2000, och den publicerade jag även på webben. Det var en fantasyserier som var extremt influerad av vad jag gillade då (Tolkien, JRPG:er, manga/anime). Serien jag jobbar med idag är flyttad till en sci-fi-miljö med en del inslag av fantasy.
Det jag tror utmärker mina serier mest är att de är väldigt karaktärsdrivna - jag älskar att skapa karaktärer och berätta om dem, deras personlighet och hur de interagerar med mina andra skapelser. Det får gärna vara mycket eskapism och utopi i mina serier, jag vill gärna att karaktärerna beter sig och inte är så inskränkta i mina världar.

Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?

Jag kommer självklart ta med mig SPEJS! Man kan absolut läsa den på webben, men den är en riktig liten fining i tryckt form! Dessutom tänkte jag ta med mig lite stickers och kanske något halsband, majoriteten knutet till SPEJS och resten är mina passivt aggressiva och söta djur.

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin?

Experimentera och ha kul! Är det din första serie så behöver det inte bli ett mästerverk. Men det är alltid bra att skriva ner lite snabbt vad du vill ha sagt med serien, eller ad som ska hända, innan du sätter igång. Det kan vara superlöst till en början! Och ett av mina favoritmotton: "Hellre färdigt än perfekt".




Vill du läsa mer om utställarna? Gå in under fliken Fansinförsäljare så hittar du deras presentationer och hemsidor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.