2018-02-27

Intervju med fansinisterna: Ola Forssblad och Home Made Comics!



Berätta lite om dig själv, vem är du?

– Jag heter Ola Forssblad och gör serier och ger ut antologifanzinet Home Made Comics. Är journalist och formgivare och jobbar med tidningar som art director till vardags. 

Vad gör du för serier och hur började det?

– Jag gör mest en sorts självbiografiska och tramsiga informationsserier. Jag började teckna serier och ge ut fanzin i slutet av 1980-talet och gav ut hur mycket som helst under ett par år. Det hela startade med att jag gjorde en serie till Svenska serier, som naturligtvis refuserades. Jag återupptog tecknandet och fanzinutgivningen 2013 efter ett uppehåll på nästan 20 år. 

Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?

– Jag kommer bland annat att ha med mig senast utgåvan av Home Made Comics. Nummer 17 innehåller 564 sidor humor, självbio, påhitt, äventyr och mat. Dessutom rökande grisapor, religion, fångstgropar, ­biljettkontroller, psykisk ohälsa, poliser som är kokosnötter, relationer, minnesförluster, förgrämda djur, soppor, knark, korsriddare, assistans, arbetsliv, blommor, bär, speglar och klassiska monster. 

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin?


– Gör en kort serie. Gör en till. Och en till. Samla ihop. Hitta på ett kul namn. Rita en logga. Gör ett fint omslag. Sätt ihop och tryck. Hetsa alla att köpa. Upprepa. Jag tror det viktiga är att komma loss och bara göra, att inte vänta på att inspiration och färdighet ska komma från ingenstans. Du lär dig att berätta genom att berätta. Du lär dig teckna genom att titta och teckna. Teknikaliteter plockar du upp på vägen. Har du svårt att komma igång utan deadline? Bestäm att du ska skicka in något till exempelvis nästa nummer av Home Made Comics.


Vill du läsa mer om utställarna? Gå in under fliken Fansinförsäljare så hittar du deras presentationer och hemsidor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.