2017-03-29

Intervju med fansinisterna: Yvette Gustafsson!


Berätta om dig själv, vem är du?

Jag heter Yvette Gustafsson, jag är serietecknare.

Vad gör du för serier och hur började det?

Jag gör några olika serier:

Zak&Ting. Mina vänner sedan 10 år tillbaka! Hösten 2006 blev jag kontaktad av Nemi-redaktionen om en serie jag gjort. Redaktören undrade om jag hade något mer att bidra med och då hade jag precis gjort en serie som hette "Snälla flickor vill ha stygga pojkar" som handlade om en ängel som dråsade ned från himmelriket ned på en demon som var ute och jävlades med folk. Den kom med i Nemi och allt eftersom äventyren utvecklades så blev Zak och Ting mer och mer vänner och 2009 kom jag på att jag skulle göra ett helt album med dem. Det är snart klart!

Kalle Hizz. När jag gick på serietecknarskolan i Hofors sa jag efter övningen där vi skulle göra strippserier att jag aldrig skulle göra dem igen. Men så en oktoberkväll satt jag där och kom på korkade skämt som spelades upp med hjälp av en blå varelse med stora huggtänder. Det var mest hisskämt, men det blev ganska snart andra teman också. Det senaste året har jag inte hunnit göra så många strippserier, men Kalle hänger med ändå.

Till sist så gör jag även lite självbiografiska serier. Albumet I hate London handlar om min resa till London som...inte blev som jag hade föreställt mig. Problemet var kanske att jag inte föreställde mig så värst mycket till att börja med.

Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?

Ett fristående fanzine med Zak&Ting, ett fanzine om Merkurius och I hate London samt merch.

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin?

Kvantitet är nyckeln! Kvalitén kommer att komma med tiden, så se till att producera så mycket som möjligt! Allt behöver inte hamna på säljbordet, det är de där som hamnar i papperskorgen som gör att man lär sig grejer. Fanzine är inget man tjänar jättemycket pengar på, så se till att lära känna så många fina människor som möjligt, samarbeta med dem och ge ut snygga antologier tillsammans. Gör inga epos heller, gör korta grejer som du inte behöver en evighet att förklara för de du vill ska läsa. Kanske går de korta sakerna att sätta ihop till en helhet längre fram om du inte har tröttnat på karaktärerna eller storyn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.