2017-03-19

Intervju med fansinisterna: Valentina Mazzarelli!


Berätta om dig själv, vem är du?

Mitt namn är Valentina Mazzarelli / antihjälte-alias Valli of Death. Batman har alltid varit en idol och hans motto att ta sig an det man är mest rädd för (fladdermöss för honom då) har jag alltid tyckt va skitcoolt. För mig är det döden och bibelverser, det finns typ inget läskigare. En olycklig kärlek började också kalla mig för Valli för tusen år sen och sånt sätter ju spår. Annars är jag 29 år och bor på Möllevången. Född i Chile men flyttade till Sverige när jag var 8 år gammal med min mamma p.g.a. kärlek och politik. Hann alltså gå i skola i Chile, en katolsk skolflicka mer exakt, de va knäppt.

Pluggat en massa grafisk design, foto, textproduktion, media på högskola men satt käppar i hjulet för mig själv och har ett oavslutat examensarbete som en fågelskrämma i bakhuvet. Försöker sjunga, spela, rita och sätta ett ansikte på fågelfan så jag slutar vara rädd för den.

Vad gör du för serier och hur började det?

Saker jag aldrig vågat berätta för någon har jag istället i vuxen ålder kunnat rita. Så mycket är självbiografiskt. Sen har jag ritat om aliens som jag vill ska spegla invandring och utanförskap. Håller också på med egen kosmologi, stort hittepå om hur jorden blev till. Om kristna kan skriva en rolig historia om händelsen kan jag väl också.

Minns iaf att jag började rita serier med min morfar när jag var liten. Han jobbade hela livet som manusförfattare och jag fick alltid serier han ritat om oss på äventyr. Den första jag ritade var om en tjej som råkade lyfta och flyga jättehögt med ett gäng ballonger, träden blev mindre och mindre för varje ruta tills en jävla snubbe sköt på ballongerna och flickan flög ner så klänningen åkte upp över huvudet. Sen satte flickan snubben i fängelset. Det är väl mycket sånt jag skriver/ritar om nu också, krossade drömmar, ångest och hämnd.

Vad kommer du  sälja på Malmö Seriefest? 

Fanzines och förhoppningsvis prints och kylskåpsmagneter.

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin? 

Avsluta saker. Det har iaf varit det svåraste hindret för mig. Har nu istället en lång lista på ideér jag får lov att börja med när jag blivit klar med förra. Sen det där med att man inte tror att man kan rita, så tänkte jag också, men man får iställlet utnyttja sina "brister". Kan du inte rita händer, rita dem istället extra fula och i fel proportion, kommer bli din grej sen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.