2017-03-30

Intervju med fansinisterna: Tomas Antila!


Berätta om dig, vem är du?

Jag heter Tomas Antila.

Vad gör du för serier och hur började det?

Jag ritar nått slags mellanting mellan manga och svenska självbiografiska ångestserier. Rent tecknarmässigt är jag inspirerad av manga och framförallt med berättartakt och rutupplägg. Jag tycker manga är ett fantastiskt sätt att berätta saker på och jag jobbar hellre tystnar och "show don't tell" än att skriva ut vad som händer. Jag älskar som mest när det är små subtila känslor som går att läsa av i ansikten. Manusmässigt är jag dock mer inspirerad av självbiografi och ångest från bland annat Sverige och Kanada. Jag gillar den till syntes löst sammanhängande handlingen som uppstår när något är självbiografiskt tecknat, och jag har en väldigt stor fäbless för ångest. Innan jag upptäckte ångest-serierna gjorde jag dock romans, och jag känner lite nu att jag är beredd att gå tillbaka till det.

Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?

Jag kommer att ta med mig mina tre senaste fansin av Dröm och Glöm. Sen kommer jag ta med mig min bok som är en samling av alla mina tidiga fansin som inte längre finns i tryck.

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin?

Alla sätt är bra sätt, men ett generellt tips är att kämpa hårt. Det finns väldigt många stilar och berättelser, och alla är bra. Om du vill tjäna pengar på serier kan det vara en bra idé att kolla vad det är som vanligtvis säljs. Eller gör något helt eget. Att lyckas som serieskapare kräver 1/3 färdighet, 1/3 sociala förmågor och 1/3 ren tur. Men det viktigaste är att gilla det du gör, för annars orkar du inte sitta uppe sena nätter och rita, eller sitta på mässor utan att sälja ett endaste fansin. Ett tips att gilla det du gör, för då blir det lättare att motivera sig själv. Gör bara serier du själv skulle vilja läsa, då blir det lättare att gilla det du gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.