2017-03-15

Intervju med fansinisterna: Olivia Skoglund!


Berätta om dig själv, vem är du?

Jag heter Olivia och är en serietecknare med rötter i Gävle, numer bosatt i Malmö. Jag har gjort fanzin sedan 2014 och har studerat serieteckning på Malmö Högskola samt Karlstads Universitet. Jag är också en av arrangörerna för Seriefest, med ansvar för festivalens mailkonto.

Vad gör du för serier och hur började det?

Jag gör huvudsakligen självbiografiska serier, och inspireras av tecknare som Elias Ericson och Daria Bogdanska. Allt började 2014 när jag kom ut som transperson och var tvungen att hitta ett utlopp för alla nya tankar och känslor. Jag bestämde mig för att teckna lite dagboksserier hur jag mådde, och samlade dem i mitt första fanzine, PseudoDöd vol 1: Legion of Queerdoom, som jag gjorde i samarbete med min vän och konstnärskollega Skrutt Mayo. Fanzinet publicerades på SIS 2015 av Dotterbolaget och sedan dess har PseudoDöd vuxit till vårt eget tecknarkollektiv med 6 medlemmar, alla från Gävle.

Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?

Jag kommer att sälja olika samlade fanzin; humorserierna Grodor och Du skulle ändå inte förstå samt nummer 1 av min självpublicerade serietidning Demonokrati, en politisk zombieserie. Det kommer även finnas fanzin från flera av PseudoDöds medlemmar, och förhoppningsvis en HBTQ-vänlig erotisk antologi vi gör tillsammans.

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin?

Bli inte rädd för andra serieskapare. När jag sålde på min första mässa hade jag panikångest varje sekund eftersom jag satt i samma rum som alla mina favorittecknare. Idag har jag varit bordsgranne med de flesta, och alla är väldigt välkomnande. Oavsett vilken nivå du är på så är du en jämlik tecknarkollega. TL;DR att ha idoler är silver, kollegor är guld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.