2017-03-20

Intervju med fansinisterna: Jimmy Bäckström!


Berätta om dig själv, vem är du?

Tidigare elev på Malmö Högskolas två seriekurser (Serieteckning och visuellt berättande samt Comics -international perspectives). Utöver intresse för serier och serieskapande är jag också intresserad av böcker och tv-spel. Är en del av youtubeserien Ångestspel och dess podd Ångestspelpodden.

Vad gör du för serier och hur började det?

Var intresserad av allt inom det tecknade tidigt som barn. Tecknade serier i både serieform och på tv, allt föll mig i smaken. Trots att jag tecknade mycket då, även serier förekom, var det inte förrän för några år sen som jag tog tag i serietecknandet "på riktigt". Och det var någonstans då som Bitterljuv skapades, serien om en sliten stad med dess invånare som får vara med om olika upptåg.

Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?

Serier om Bitterljuv är några, men jag kommer också ha med mig en parodiserie på King Kong och mina ØL -serier. Förhoppningsvis hinner jag få med något mer.

Vilka tips vill du ge någon som vill börja göra serier och fansin?

Teckna, och det mycket. Läs också allt om finns, både bra och dåliga grejer. Se också på filmer och fundera över hur berättartekniken används. Våga prova på olika stilar och hitta "din"stil, den som passar dig.
Angående fansin så är det en stor fas av lärdom, precis som hur man vill nå ut med sina serier. Jag känner att jag själv fortfarande håller på lära mig hur den fasen ser ut och har inga egentliga tips mer än att prova sig fram på olika sätt. "Funkar det om jag gör si eller så" och så vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.