2017-03-28

Intervju med fansinisterna: Henrik Svensson Dahlgren!


Berätta om dig själv, vem är du?

Jag är en student på Malmö Högskola som studerat serier i både Europa och i Australien. Förutom att teckna serier så tecknar jag även för animation och håller nu på med att avsluta min examen. Jag arbetar med min kompis Astrid Elin Vestberg (manusförfattaren till Meraia och Verdan) för att skapa detta universum av rymdvarelser och intergalaktiska kulturer.

Vad gör du för serier och hur började det?

Jag gör action och science fiction serier om superhjältar och utomjordingar. Jag har alltid gillar serier, ändå sen jag var liten, men det kom inte igång på allvar förrän jag avslutade en kurs om serier på Malmö Högskola om leddes av Gunnar Krantz. Det var då jag visste att det var detta jag ville göra för resten av mitt liv! Jag träffade Elin under en skrivarkurs i Skurup och efter att vi bondat så beslutade vi oss för att göra en serie tillsammans.

Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?

Jag kommer sälja den första utgåvan av "Meraia och Verdan" som är en science fantasy epic om dubbelgångare, gangstrar och kulturell koppling.

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin?

Jag rekommenderar att man använder "The Marvel method" som säger att:
Först ha handlingen färdig (skelettet av berättelsen).
Sedan tecknar man upp bilderna utifrån vad man vet kommer hända i handlingen (då har man satt muskler på benen).
Till slut kan man föra in dialog som man tycker passar till bilden och handlingen (då vet man när en bild passar bäst till dialog och vilken som passar bäst för att låta bilden tala för sig själv).

Och när jag försöker komma på en handling till berättelsen så brukar jag utgå från PIXAR modellen som lyder:

Akt 1.
En gång för länge sen...
Så fanns det...
och varje dag...
tills en dag...

Akt 2.
På grund av detta...
På grund av detta...

Akt 3.
Tills slutligen...
och ändå sen den dagen...
Slut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.