2016-02-15

Intervju med fansinisterna: Ola Forssblad (Home made comics)!

När började du rita serier och göra fanzin?
– 1990 gav jag ut första numret av Home Made Comics. Jag startade fanzinet för att min serie Godisgänget refuserades av den då nyligen omstartade tidningen Svenska Serier. Det dröjde ett tag innan jag gjorde färdigt tidningen, jag väntade på andra upplagan av Ingemar Bengtssons Svenskt seriefanzineindex. Titeln Home Made Comics var ju så genial att det redan borde finnas en tidning med det namnet…

Vad är det som du gillar mest med att göra serier och fanzin?
– Att man har total kontroll över hela produktionskedjan. Från en antecknad idé till färdig liten tidning. Och att man har en bra anledning att hålla kontakten med gamla vänner, och få nya. Många av mina bästa vänner har jag träffat via mitt serieintresse.

Vad kommer du att sälja på Malmö Seriefest?
– Om allt går som det ska släpper jag ett dunderfett nummer 16 av Home Made Comics lagom till Malmö Seriefest. Jag kommer också att ha med mig de senaste numren: #14 från 2013, #15 som kom förra året och kanske ett par vintagefanzin från 1990-talet. Jag tar med mig lite småprylar som knappar, vykort, klistermärken och pocketupplagan av Ebola också. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.