2016-02-29

Intervju med fansinisterna: Jan Hoff!






När började du rita serier och göra fanzin?

Började rita som mycket liten. Oklart exakt när det började bli just serier. Ritade och berättade långt innan jag kunde läsa och skriva i alla fall. Publicerad blev jag dock först när jag var elva (i en motorcykeltidskrift). Första gången jag var med i ett fanzin var 1983: Fantasi (utgivet av Stefan Nagy). Mitt första egna fanzin gjorde jag 2014: Kroak.delav.b.23 (med Eepej), sen har det rullat på. Både med egna fanzin och medverkan i andras (exempelvis Plutonium Comics). Under våren kommer jag att jobba med två egna fanzin: Smältverket (nytecknad västernserie) och Queena (en gammal fantasyserie från 1984). Därtill kommer jag att medverka i Home Made Comics 16 (utgiven av Ola Forssblad).


Vad är det som du gillar mest med att göra serier och fanzin?

Det bästa med att göra serier är att man blir glad och att själen släpps fri. Det som är bra med fansin är att det inte är någon presationsstress. Man bara gör. Man behöver inte tänka på att behaga någon annan. Man gör det man själv vill!


Vad kommer du att sälja på Malmö Seriefest?

Jag kommer, om allt går vägen, att sälja Kroak. Delav.b.23, Pansarattack 1, Ebola 2, Smältverket och Queena. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.