2016-02-23

Intervju med fansinisterna: Anna Olsson!



När började du rita serier och göra fanzin?

Jag gjorde en serieruta när jag var ca 12, den handlade om killar som har tjejkläder. Sen hade jag ett långt uppehåll tills för ett år sen då jag skrev mina första serier, och så gjorde jag ett första fanzine. Men egentligen har jag ju arbetat med text och bild parallellt i några år kanske. 

Vad är det som du gillar mest med att göra serier och fanzin?

Det jag gillar mest med serier är att det är som att göra en film, men snabbare och billigare och därför roligare. När jag ritar brukar jag tänka att jag transkiberar en film. Vissa saker 
går inte att få med i skrift, ansiktsuttryck osv. Det känns som att läsbarheten är blir mer tillgänglig än i en löpande text. Fanzine är jättebra för att det gör det möjligt att publicera något utan att ha kontakt eller vara i beroendeställning till förlag eller tryckeri. Det är också lättare att ha mer direkt kontakt med de som läser fanzinet. Det är fint när det blir som en 
egen bytesvara som en kan byta mot andra fanzine, att det i bästa fall kan få bli oberoende av pengar. 

Vad kommer du att sälja på Malmö Seriefest?

Jag kommer sälja minst två olika zines, kanske tre! Och lite olika posters och kanske sportpåsar med tryck. Sen vore det fett att byta lite saker också. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.