2015-03-04

Intervju med fansinisterna: Viktor Jäderlund

Viktor Jäderlund är en döv serietecknare. Hans serier handlar ofta om döva. Bland annat dövskämt eller dövhistoria. 



Berätta lite om dig. Vem är du?
Jag är en döv serietecknare som har ritat serier sen 2010.

Vad gör du för serier och hur började det?
Mina serier är ofta baserade på döva personer eller situationer som döva är i. Och så gillar jag historia, detta använder jag ofta i mina serier. Allt började på en sommarkurs för fem år sedan.

Berätta om de fansin och saker du kommer sälja på Malmö Seriefest?
Jag tar med min första bok Dövas Dassbok som handlar om dövskämt och "kulturkrock" mellan den döva världen och den hörande världen. Och så tar jag med min fanzin Abe Z. Slutligen så finns min senaste bok Seger - en dövhistorisk seriebok på plats. Samt lite smått och gott som jag gjort under min tid som serieskapare.

Vilka tips skulle du vilja ge till andra som vill börja teckna serier och göra fansin?
Att ha en papper och penna och en grym fantasi/vilja att berätta historier räcker bra.


Läs mer om Viktor och de andra fansinförsäljarna under fliken ovan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.