2015-03-26

Intervju med fansinisterna: Per Myrhill

Plutonium Comics är en antologi (1993-), full med såväl gröna som rutinerade spelare från hela världen. Per Myrhill svarar på intervjun:

Foto: Peter Ringström

Berätta lite om dig. Vem är du?
Jag heter Per Myrhill och bor ca 15 minuter från Göteborgs Centralstation i ett litet samhälle som heter Floda. Vanligtvis arbetar jag som IT administratör, support, inköp, drift och underhåll på ett stort, internationellt sett, företag som är verksamt som underleverantör inom fordonsindustrin. Värt att veta om mig; 2012 drabbades jag av en stor hjärnblödning. Det var mitt under arbetet med att sätta samman Plutonium #9 som hela min värld vändes upp och ner. Under ett par veckors tid svävade jag mellan liv och död och hölls nedsövd i en respirator. Jag överlevde och från sjukhussängen lyckades jag tillslut att få ihop återkomstnumret av Plutonium.

Vad gör du för serier och hur började det?
Jag gör väl huvudsakligen självbiografiska serier men jag får ibland ihop, enligt mig själv, humorserier. Nu arbetar jag, så snabbt min hälsa tillåter, med ett album om mina upplevelser kring hjärnblödningen. Jag har testat olika former och sätt att tygla den besten och mina tidiga försök är delpublicerade i HMC#14, RoBmv#2 samt Plutonium Comics #9 - #11. Min sista omstart av min berättelse kommer i HMC#15, som släpps under festivalen.

Hur det började för mig var nog mitt brinnande intresse för alla konstformer som levererar berättelser. Jag har sedan barnsben läst alla typer av serier men min kryptonit är superhjälteserier. Jag faller pladask varje gång jag plockar upp en tidning. Jag är dock allätare och läser allt. Det här kan man nog se om man läser Plutonium. Det är tvära kast mellan stilar och genrer. Jag själv började ge ut fanzin runt 1992. Jag blev ganska tidigt publicerad i MegaPyton och via den tidningen kom jag i kontakt med fanzinrörelsen. Plutonium Comics var för mig ett sätt att samla ihop refuserade serier från Pyton och Svenska Serier. Under en 7-års period gav jag ut ca. 25 olika fanzin med blandad spridning. Det här var innan internet slog upp portarna och en tid exempelvis Seriechock och Bild & Bubbla var viktiga. De fungerade som små nav där man knöt kontakter och hittade varandra.

Berätta om de fanzin och saker du kommer sälja på Malmö Seriefest?
Jag kommer att ha med mig Plutonium Comics 9-11 Plutonium Comics Special#2/Ebola#1 men även lite från tecknarkollektivet som ger ut Nasses Necrozin. Jag kommer att ha ett fint bundle –erbjudande där Nasses Citatbok ingår.

Vilka tips skulle du vilja ge till andra som vill börja teckna serier och göra fanzin?

Det finns nog tusen saker att säga men mitt råd är enkelt. Sätt igång bara. Du har flera fina infrastrukturer på plats som dessutom är gratis att använda. Det viktiga är nog att göra de saker man själv gillar och orkar att se på under en längre tid eftersom det bitvis är skittråkigt. Man får, bokstavligen, ibland sitta och kolla på färg som torkar. Sen vill jag nog tipsa om att, som andra varit inne på, börja med kortare berättelser och att alltid göra manusskisser så du slipper kassera en serie eftersom du kört fast. Mitt sista råd är att läsa mycket serier och studera andras tekniker. Nuförtiden kan man med ett par enkla klick dessutom komma i direktkontakt med de personer som skapat det man läser så man kan ställa frågor om tekniker och utrustningar. I regel är serietecknare ett fridfullt släkte som gärna delar med sig av kunskaper och kan ge goda råd.


Läs mer om Per och de andra fansinförsäljarna under fliken ovan!    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.