2015-03-22

Intervju med fansinisterna: Lisa Örtlund

Lisa Örtlund flyttade ner till Malmö för att teckna serier på Malmö Högskola hösten 2013. 



Berätta lite om dig. Vem är du? 
Jag heter Lisa och jag älskar att teckna, jag har en hatkärlek till att åka buss, trivs bra nära havet men ogillar blåsten. Jag har testat många olika medier så som film, animation, foto, målning och teckning osv. Serier är det jag har bestämt mig för är det som passar mig bäst och också är roligast! Det är dock en himla massa slit...

Vad gör du för serier och hur började det?
Jag har egentligen hållit på med serier väldigt länge, jag har serier från mina tonår och de är faktiskt förvånansvärt bra. Jag skulle inte vilja påstå att jag har någon speciell stil och försöker fortfarande hitta saker jag tycker är snyggt och gillar att teckna! Jag må ha tecknat serier för länge sedan men jag anser ändå mig vara extremt ny inom området så man kan säga att det började för några månader sedan då jag på riktigt bestämde mig för att ge serietecknandet en mer seriös chans. '

Berätta om de fansin och saker du kommer sälja på Malmö Seriefest?
Hittills har jag knåpat ihop ett fansin som handlar om en fisk som vill vara en människa. Det är väldigt mycket jag vill förmedla med den serien och jag vet inte ifall allt får plats i ett fansin egentligen, men jag gör mitt bästa för att klämma in så mycket som möjligt. Den handlar väldigt mycket om utanförskap och känslor.

Vilka tips skulle du vilja ge till andra som vill börja teckna serier och göra fansin?
Köp massor av pennor. Testa alla och se vilka du tycker bäst om, att hitta vilka pennor som funkade bra ihop har hjälpt mig både inom "vanligt" tecknande och serieteckning. Ställ inte för höga krav på dig själv och belöna dig själv när du gör något bra! Jag kan rekommendera glass eller en spontandans till favoritlåten.


Läs mer om Lisa och de andra fansinförsäljarna under fliken ovan!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.