2015-03-19

Intervju med fansinisterna: Christoffer (”C.H”) Hjalmarsson

Christoffer (”C.H”) Hjalmarsson är en serietecknare från Kristinehamn i Värmlands län. Han älskar superhjältar, sci-fi och hårdrock och arbetar just nu med sitt post-apokalyptiska epos: Salamander.


Berätta lite om dig. Vem är du?
Jag är en serietecknare/illustratör från Kristinehamn som mest tecknar fantasy och Science-fiction.

Vad gör du för serier och hur började det?

Det hela började med en bortskämd och fantasifull ungjäkel som ville ha varenda
tecknad figur han såg på TV som en personlig leksak. Sen kom en dag då han förstod att han inte kunde få allt som han såg på TV så då bestämde han sig för att kompensera genom att teckna gubbarna istället! Och sen så har det bara gått framåt sedan dess.

Jag har alltid drivits och inspirerats av superhjältar och liknande övernaturliga spektakel som monster och robotar sen när jag var barn! När det kommer till själva berättandet så tar jag enorm inspiration av serieförfattare som Alan Moore och Eric Powell.
Speciellt med det unika bildspråk och djup som man bara kan få till i serie mediet, särskilt när det kommer till de psykologiska elementen. Det var även Eric Powell som fick
mig till att göra serier i vattenfärg!

Berätta om de fansin och saker du kommer sälja på Malmö Seriefest?
Då jag hemskt gärna ville ha första delen till mitt stora passionsprojekt: Salamander klart och färdigt i fanzin-form för försäljning så kommer det istället att bli två serier som
jag färdigställde förra året. Ett action-äventyr i Indiana Jones stil och ett självbiografiskt alster. Jag kommer att ta med lite gamla serier med och kanske trycker något extra som egendesignade vykort eller nått till dess!.........vi får se. 

Vilka tips skulle du vilja ge till andra som vill börja teckna serier och göra fansin?

Börja arbeta i god tid! Skjut inte upp grejer för det tar alltid längre tid än vad man tror att få klart allt. Speciellt när det kommer till den tekniska biten som sånt man grejar med i datorn.

Tro på er själva. Det spelar ingen roll vad andra säger om dig eller om ditt verk för ingen i världen bestämmer vem du är förutom du. Ni måste kunna ta rättvis kritik dock och man kan aldrig lära sig om man inte gör fel heller.

Och slutligen: ROCK ON!

Livet är för kort för ånger och samvetskval så rör er framåt, försök göra det ni vill göra och må bra medans ni gör det! ;) 


Läs mer om Christoffer och de andra fansinförsäljarna under fliken ovan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.